Coop vil tilbage på discounttronen
Over de seneste år har Coop måttet opgive pladsen som den største dagligvareaktør til de evige konkurrenter fra Salling Group.
De er kommet stærkt ud af coronapandemien, men det skal ikke være nok. De vil erobre det tabte tilbage fra Salling Group og især vinde discountkampen.
Det skal blandt andet ske ved en større satsning på nyeste skud på stammen, Coop365.
Det hænger blandt andet sammen med, at Fakta igennem længere tid har været en dårlig forretning for Coop, idet både Rema 1000 og Salling Groups Netto har ført an i discountkapløbet.
Det har medført flere år med dårligt salg og underskud hos Fakta-kæden, og det er da også en stor del af Fakta-butikkerne, der i fremtiden skal blive til Coop365.
Indtil videre er der 50 butikker i kæden, men planen er, at de skal nå op på 300 til 400 butikker som et led i en 2025-strategi, der skal medføre, at omsætningen fra Fakta og Coop365 skal fordobles frem mod 2025.
Som nævnt vil det primært ske ved at flere af Coops andre butikker, fordi de ikke nødvendigvis tror på, at der skal være flere dagligvarebutikker, end der er nu.
- Vi tror ikke på, at der totalt er basis for mange flere dagligvarebutikker i Danmark og vi har stort fokus på at forbedre, hvad vi har. Men der kommer både nyåbninger og konverteringer, så flere butikker i de andre kæder kan også blive omdannet til Coop365, siger adm. direktør, Kræn Østergaard Nielsen, til mediet.